Brev:
Vanskelige morgener
10. juni 2010
Alder:
8 mdr.
Vanskelige morgener
Hej Helen
Vores datter der nu næsten er 8 mdr. har langt om længe fået smag for mælk på flaske.
Men vi har stadigt meget vanskeligt ved at få hende til at spise om morgenen og det eneste hun vil have er mælk. Vi er lidt i vildrede. Lige nu har vi besluttet helt at droppe at tilbyde hende grød / rugbrødshapsere / grøntsagsmos om morgenen (alt er prøvet - intet virker). Det eneste hun vil have er noget hun selv kan sidde med - men det er jo stadigt begrænsede mængder hun kan indtage på den måde. Derfor vores bekymring.
Vi har overvejet at tilbyde hende en flaske mælk lige når hun vågner ligegyldigt om den er fem og hun kan sove videre eller om hun vågner kl. seks og er klar til at stå op. Men jeg mindes at du altid anbefaler grød / mos først og så mælk bagefter for at bevare appetitten. Men jeg tænker på om hun har så meget brug for mælken at hun ikke vil tage det andet. Hvad tænker du?
Hendes dag ser ud som følgende:
Vågner nogle dage kl. 5 - får en flaske og sover lidt videre. Andre dage sover hun til 5.30 / 6. Så er vi stået op og har tilbudt hende alverdens ting uden succes.
8.30 mælk på flaske ca. 150 ml.
9.00 sover
11 / 11.30 en god portion grøntsagsmos med kød.
Nogle dage rugbrødshapsere med leverpostej. Hun er rigtig god til at tygge. Evt. frugt dessert eller noget knækbrød / rugbrødsstave at sidde med selv.
13.15 en flaske mæl ca 150 ml. evt frugt.
1330 sover
16.00 Her har vi forøsgt at tilbyde hende frugt og nogle gange grød. Hun er ikke altid intereeseret i det, men vil meget gerne have en flaske mælk, så det er vi begyndt at give hende selv om vi havde skåret denne amning væk.
1800 Spiser som til frokost. Er glad for selv at sidde med ting hun kan bide af / tygge. Spiser varieret men gerne mad på glas.
1900 en flaske ca 150 ml. Som regel ammer jeg hende efterfølgende til hun falder i søvn.
Natten varierer rigtig meget. Nogle dage vågner hun til midnat hvor jeg ammer hende. Andre dage vågner hun først kl. 2 / 3 hvor jeg ammer hende.
Det er som om nu hvor vi er gået fra amning til flaske at mælken er blevet mere vigtig for hende igen, hvilket jo bekymrer os lidt da det jo er den forkerte vej at gå. Hvad tænker du om hendes rytme?
Venlig hilsen
en mor